Integrisana kola za kontrolu i pobudu DC motor
Uvod
Elektronika za upravljanje motorima je
dosta interesantna, primena je široka i nema smisla navoditi isto. U
ovom članku prikazaćemo različita pakovanja integrisanih kola pri
čemu ćemo jasno razjasniti koja su pakovanja namenjena za
kontrolisanje (tj. kontroleri) a koja pakovanja integrisanih kola su
namenjena za drajvere odnosno strujne pojačavače jer DC motori
spadaju u električne uređaje sa visokom potrošnjom struje.
Video rekorderi
Video rekorderi, ali ne samo oni, već
i takozvani player-i (nemaju mogućnost snimanja
video materijala) su odlična stvar za igrati se, pogotovo ukoliko
imate priliku da naiđete na starije verzije istih koji znaju da budu
teški i do nekoliko kilograma, što nam stavlja akcenat na visok
kvalitet izrade i načina na koji su isti nekada bili izrađeni (što
bih rekao “pure electronics” koja odrađuje posao. U neko starije
doba, procesori se nisu koristili za obradu slike već
čista elektronika, niti su bile razvijene metodologije koje su
omogućavale isto).
Danas se iste stvari svode na
korišćenje SoC-a sa integrisnim mikroprocesorom, digitalnom obradom
slike, i firmware-om koji odrađuje posao programiskim putem. Radi
dalje priče, digitalna obrada signala, digitalna obrada slike su
upravo tehnike koje su se razvile kako bi se smanjili troškovi
proizvodnje uređaja kao što su video rekorderi (nisu
razvijane zato što je nekome bilo dosadno u životu, kao meni),
imate metode obrade slike, mirkoprocesor, firmware, SoC i samim tim
proizvodnja je znatno jeftinija. Nekad je obradu slike radila “pure
elektronika”, i iz tog razlog sami uređaji su bili dosta teški,
jer hardware-a imate previše u jednom uređaju. Drugo, kalibracija
takvih uređaja (pogotovo analogna elektronika) je znatno složena,
jer elektronske komponente nisu iste, imaju tolerancije, nisu sve isto
fizički napravljene jer to nije moguće, i sve
je to bilo mnogo složenije napraviti nego danas. Kao što smo već
rekli, razvijene su metodologije obrade signala, videa i audia koje
su smanjile troškove proizvodnje (kad imate “štancanje”
mikroprocesora na proizvodnoj traci u
milionskoj seriji onda vam isti košta jedan
dolar u proizvodnji, ili malo više ali ne previše. Da nije tako, teško da bi ga i
stavili na proizvodnu traku. Isto važi i za FPGA. Dizajn istih stvari košta ali to je druga priča jer morate platiti inženjere koji rade na razvoju istog), a uređaji
postali lakši, PCB dizaj jednostavniji itd.
No, da se vratimo na stare video
rekordere i elektronikom za upravljanje motorima, jer isti imaju
motore koji služe za pokretanje VHS kaseta. Ono što
je meni bilo zanimljivo je sledeće: otvorite stari video rekorder i
postavite sebi pitanje, kako u “moru”
elektronskih komponenti pronaći elektroniku
koja služi za upravljanje DC motorima? Ako znate da su DC motori
elektronski uređaji koji spadaju u visoke potrošače struje, onda
logikom možete da zaključite da integrisana kola koja služe za
pogon (drajver) moraju imati i haldnjake na sebi. Znači šta
treba tražiti? Pa hladnjake, pasivne ili aktivne, sve jedno! Kad
pronađete hladnjak, trebate malo obrisati prašinu, jer su stari
video rekorderi obično prašnjavi iznutra, pročitati oznaku na
integrisanom kolu, ukucati isti u google.com i pronaći specifikaciju. To sam
upravo i uradio igrajući se sa jednim starim VCR-om i naišao na
integrisano kolo BA6222. To je upravo drajver za DC motore. Odlično,
isti imate da naručite gotovo u svakoj prodavnici elektronskih
komponenti, dva takva komada sam nabavio u Sprint Elekronici u Novom
Sadu, Braće Ribnikara ulica i iskoristio da napravim Arduino robota.
Znači princip je jednostavan, ako želite da u uređaju koji ima DC
motor pronađete drajver za isti, prosto tražite hladnjake, jer
drajveri imaju hladnjake na sebi.
Međutim, nije sve tako
jednostavno, postoje integrisana kola koja su takođe drajveri za DC
motore ali ne možete jasno da vidite da imaju hladnjak. Isti se
hlade preko PCB-a i to su takozvana integrisana kola sa Power Pad
tehnologijom, Texas Instruments izmišljotina. Recimo H-Bridge DC motor drajver DRV8872 by Texas Instruments. Takva integrisana kola
sa donje strane imaju izvode, preko kojih odvode toplotu na PCB i to
na ground signal, jer integrisani hladnjaci na integrisnim kolima su
spojeni sa ground pinom, takozvani kratak spoj. I u ovom slučaju trebate biti samo malo
uporniji i čitati oznake i serijske brojeve na integrisnim kolima
i vrlo brzo ćete naići na integrisano kolo, pojačavač struje
koji služe za “drajv” DC motora. O
PowerPad-u i Texas Instrumets-u možete
pročitati na ovom linku.
Razlika između pakovanja
integrisanih kola koja služe za upravljanje tj. kontrolisanje i DC
motor drajvera.
Ovde ćemo razmotriti
tri tipa integrisanih kola: L297, L298 i BA6222. L297 integrisano
kolo je kontroler, to nije uređaj sa kojim možete pobuditi DC motor
kako bi se isti rotirao. L297 kolo je klasičan kontroler i to se
vidi po pakovanju u kojem je elektronika i integrisana. Na slici 1.
prikazano je L297 integrisano kolo postavljeno na protoboard-u.
Namerno sam slikao isti na protoboard-u kako bi videli da ima
standardan razmak između pinova 2.54 milimetra. Neka integrisana
kola to nemaju kao što je L298 te je jako teško raditi sa istim na
protoboard-u sa standardnim razmakom između rupica od 2.54
milimetara. Za L298 vam je potreban adapter (mada isti možete lako napraviti i sami) kako bi isti stavili na
protoboard sa standardnim razmakom između rupica od 2.54 milimetara.
No da se vratimo na L297 integrisano kolo, to je standardno DIP
pakovanje od 20 nožica, gde isti nema integrisan hladnjak, već se
kompletno hlađenje integrisanog kola radi preko ground pina. Bez
obzira što L297 nije drajver (strujni pojačavač) ipak ima termalnu
disipaciju toplote koja se mora odvesti na ground signal (pošto se
toplota kontrolisano usmerava na ground signal, isti imaju veliku
površinu na PCB-u). Full
specifikaciju za L297 integrisano kolo možete pronaći na sledećem linku.
BA6222 je integrisano
kolo koje ima integrisani hladnjak kao što se može videti sa slike
2. Takav hladnjak je povezan sa ground pinom (nožica ili ti pin broj
jedan – single in line package), što možete proveriti sa mernim
uređajem. Na integrisani hladnjak se dodaje dodatno pasivno
hlađenje, nemam originalni hladnjak za isto integrisno kolo, te
nisam imao prilike da slikam BA6222 sa istim. E sad, ovde imamo
sledeće, pored pasivnog hladnjaka, ovde se kroz ground pin takođe
konrolisano odvodi toplotna disipacija integrisnog kola te i u ovom
slučaju ground signal na PCB-u mora imati dosta veliku površinu,
jer bakar je jedan od boljih provodnika toplote i brzo "zna" da
“skine” višak
toplote sa pločice tj. PCB-a. Kada pogledamo ovo integrisano kolo
jasno se vidi da je reč o integrisanom kolu koje zapravo omogućava
strujno pojačanje kako bi se pobudio DC motor. Full specification za
BA6222 možete prnaći na sledećem linku.
Slika 2a. BA6222 integrisano kolo sa integrisanim pasivnih hladnjakom u single in line pakovanju. Lak za korišćenje na protoboardu jer ima standardni razmak između rupica od 2.54 milimetara. |
L298 je integrisno
kolo koje takođe ima integrisan hladnjak pri čemu je isti direktno
spojen sa ground pinom (nožica broj 8), slika 3. Na integrisani
hladnjak se vezuje pasivni hladnjak kako je to prijazano na slici 4.
Ovde imamo isti slučaj kao i kod BA6222 integrisanog kola. Termalna
disipacija se kontrolisano vodi i na integrisani hladnjak ali i na
ground pin, tako da ground pin na PCB-u mora imati što veću
površinu kako bi se toplota što brže “skinula”
sa PCB-a. Full specification za L298 možete prnaći na sledećem linku.
Zaključak
Na osnovu pakovanja integrisnog
kola možemo zaključiti da li je isto namenjeno kontrolisanju ili
strujnom pojačanju. Integrisana kola koja nemaju hladnjake su obično
kontroleri, rade određenu logiku, što bih rekao obavljaju dati
posao, dok strujno pojačavačka kola kao što su drajveri za DC
motor imaju integrisane hladnjake direktno vezane za ground pin što
možete proveriti mernim uređajima kao što je digitalni multimetar VC830L
koji ima zvučnu signalizaciju za kratak spoj (ground pin i
integrisani hladnjak su kratko spojeni). Iz tog razloga uvek imamo rešenje prikazano na slici5. Imamo upravljačku jedinicu, kontrolere i deo koji je namenjen pojačanju struje tj. energentski deo. Po nekom pravilu energetski deo bi trebao biti galvanski izolovan kako ne bi došlo do uništenja kontrolnog dela ukoliko dođe do probijanja na pojačavačkom delu, ali to nije uvek slučaj.
Slika 5. Koncept upravljanja DC motorom, kontrolna ili ti upravljačka jedinica, kontroleri koji se sprežu sa energetskim delom koji služe za pojačanje struje i pogon DC motora. |
Autor: Vladimir Savić
Napomena: tekst će biti
preveden na engleski jezik by Nera Marković.
Comments
Post a Comment